پیش بینی شروع بازار در سال جدید توسط مدیر تیم تحلیل اینوستو

در آغاز شروع سال بازار در ایران، دیروز خبر مهمی در خصوص بازار خودرو منتشر شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که واردات خودرو با توجه به ارزش ارزی 2 تا 3 میلیاردی به صرفه نیست. با این خبر احتمالاَ واردات خودرو در سال 1403 مانند سال گذشته بسیار محدود و عمده خودروها تولید داخل یا مونتاژ بعضی خودروهای چینی خواهند بود که خبر مهمی برای بازار خودرو و البته تا حد زیادی قابل پیش‌‌بینی هم بود.

طلای جهانی رشد خوبی داشت؛ برای اینکه در آمریکا اعلام کردند که نرخ بهره در سال 2024 قرار است تا سه بار کاهش پیدا کند و احتمالاَ معاملات صندوق طلا در فردا (5 فروردین 1403) با گپ مثبتی همراه خواهد بود. قیمت سکه و طلا به دلیل رشد قیمت جهانی، افزایش داشتند و قیمت دلار هم در روزهای آخر در بازارهای غیررسمی کماکان 60 هزار تومان باقی ماند و احتمالا در هفته جاری هم در همین محدوده خواهد ماند. مجموع این ها باعث شده تا قیمت طلا هم در بورس و هم بازار، یک کف حمایتی برای خودش داشته باشد. در بورس آخرین معاملاتی در سال قبل با رشد شاخص به پایان برده شده و با توجه به جو مثبت در خصوص رکود در بازار سهام، انتظار می رود تا سال با یک روند مثتب و متعادلی شروع به کار کند؛ برای مثال در یک نظرسنجی انجام شده در رسانه دنیای اقتصاد از 154 اقتصاددان، بیشتر آن ها بازار سهام را پربازده ترین بازار 1403 پیش بینی کردند. به ویژه اینکه دولت هم اعلام کرده قصد واگذاری بعضی از سهام شرکت‌هایی رو دارد که در آن ها دارای سهام است.

این می تواند یک خبر خوب برای بازار سهام باشد. با توجه به اینکه دولت در سال 99 هم بالاخره انگیزه فروش دارایی خود را داشت و آن ها را به یک قیمت محدوده مطلوبی برساند. بعد از چهارسال رکود هم به لحاظ سیکل های تاریخی چون معمولا رکود در بورس تهران معمولا بیشتر از 3 یا 4 سال طول نکشید است، انتظار می رود که امسال سال متفاوتی از لحاظ رشد شاخص باشد؛ به لحاظ اینکه شاخص هم 3 یا 4 سال پیش هم همین محدوده بود و احتمالا در پایان سال شاهد این خواهیم بود که شاخص در سطوح بالاتری قرار بگیرد.