پیش بینی آینده سرمایه‌گذاری در طلا توسط مدیر تیم تحلیل اینوستو

دکتر مسعود موفقی، مدیر تیم تحلیل اینوستو، در پادکستی، آینده سرمایه گذاری طلا در ایران را پیش بینی کردند. در ادامه شما متن پادکست را می‌توانید به طور کامل مطالعه کنید:

ایشان بر این باور است که قیمت طلا در ایران تابع دو متغیر اصلی قیمت دلار در ایران و قیمت جهانی طلا است. از آنجا که نوسانات جهانی قیمت طلا قیمت خیلی زیاد نیست و معمولاً در یک سال در بازه 10 تا 15 درصد نوسان می‌کند، ازاین‌رو بیشتر تأثیرات و تغییرات قیمت طلا در ایران ناشی از تغییر قیمت دلار در ایران است.

قیمت دلار هم در ساده‌ترین حالت در سال آینده تابع تورم است. در حالت خوش‌بینانه، اگر فرض کنیم که تورم ما فقط 30 درصد باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت دلار در سال بعد 30 درصد رشد می‌کند. در واقع اگر در حال حاضر قیمت دلار 60 هزار تومان است، تا حدود 77 تا 80 هزار تومان خواهد رسید؛ مگر اینکه اتفاق خاصی در برطرف شدن تحریم و دیگر مسائل بیفتد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت ثابت بودن قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در ایران حدود 30 درصد همگام با دلار بالا می‌رود.

البته قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم عمدتاً تابع دو عامل است: یکی نرخ بهره‌ای در بازار (نرخ بهره رابطه عکس با قیمت جهانی طلا دارد) و دیگری تنش در بازارهای دیگر؛ برای مثال، اگر یک بازار سهام سقوط کند، معمولاً به نفع بازار طلاست یا اگر احتمال جنگ‌های مهم در دنیا بالا برود، قیمت طلا در دنیا هم افزایش پیدا خواهد کرد. البته پیش‌بینی خاصی از تنش در دنیا نمی‌شود و الآن نشانه‌هایی هم از آن وجود ندارد. ولی اینکه نرخ بهره به احتمال زیاد در آمریکا کاهش پیدا کند، یک خبر خوب برای قیمت جهانی طلا است؛ حتی اگر قیمت جهانی طلا بالا نرود، احتمالاً کاهش خیلی شدیدی نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توانیم قیمت جهانی طلا را بر اساس داده‌های امروزی تا حدی ثابت فرض کنیم. قیمت دلار هم حدود 30 درصد بالاتر از امروز برود؛ پس کسی که امروز طلا می‌خرد، می‌توان گفت که حداقل سود 30 درصدی خواهد داشت؛ مگر اینکه اتفاقی بیفتد و قیمت دلار پایین بیاید یا 30 درصد افزایش پیدا نکند.

اینکه مسئله در حالت رفع تحریم‌ها یا افزایش فروش نفت و درآمد ارزی اتفاق می‌افتد. البته اگر فرض کنیم که باز ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، این مسئله تا چند ماه اول احتمالاً اتفاق می‌افتد؛ اما بعد از روی کار آمدن، شاید اوضاع فروش نفت هم بدتر شود. البته ترامپ آدم قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان به‌صورت صددرصدی گفت. هرچند فرض غالب الآن همین است که اگر ترامپ رفتار پیشین در ریاست جمهوری گذشته خود را تکرار کند، سختگیری فروش نفت ایران را هم بیشتر می‌کند که این یک عامل کاهش درآمد ارزی است و باعث افزایش قیمت طلا در ایران خواهد شد.

اگر به بازه‌های زمانی طولانی در ایران مانند 10، 20 و 30 ساله نگه کنیم، همیشه بازدهی طلا از تورم بیشتر بوده است که شاید یکی از دلایل آن قیمت جهانی طلا بوده باشد؛ اما دلیل اصلی به خاطر این است که طلا پس‌انداز سنتی در ایران است و همچنین به‌عنوان جواهر استفاده می‌شد. ازاین‌رو سمت تقاضا در ایران برای طلا بیشتر بوده که این باعث تقویت بازدهی آن شده بود. برای همین کسی که در ایران طلا می‌خرد، در دو یا سه سال بعد همیشه از تورم جلو بوده است یا بازدهی مثل تورم داشته است. همین مسئله باعث شده تا خود آن تقویت‌کننده تقاضا برای خرید طلا باشد. یکی از دلایل حباب طلا هم به خاطر همین قضیه است.

قیمت طلا در 6 یا 7 سال اخیر همیشه از فرمول تئوریک آن بیشتر بوده که دو دلیل دارد: یکی اینکه قیمت دلار در ایران واقعی نیست، یعنی باید بالاتر باشد و دیگری اینکه سختگیری روی خرید طلا وجود ندارد. به عبارتی هرکسی می‌تواند تعداد زیادی شمش و سکه بخرد؛ اما اگر بخواهد دلار زیادی خریداری کند، جزو جرائم به‌حساب خواهد آمد؛ بنابراین تقاضاهای دلار به سمت طلا می‌رود که این باعث تلورانس 5 و 10 درصدی خواهد شد.

ربع‌سکه با قیمت دلار بالا معامله می‌شود. برای اینکه خیلی‌ها توانایی خرید سکه کامل را ندارند که این باعث افزایش تقاضا شده و همچنین اینکه تقاضا خودش را در قیمت بالاتر نشان دهد. پس نمی‌توان گفت که این‌ها الزاماً حباب قیمتی دارند.

این نشان‌دهنده واقعیت اقتصادی ماست که تقاضا برای این کالاها چقدر بالاست و حالا ما امیدواریم که قیمت دلار خیلی بالا نرود. البته طلا همیشه قیمت دلار را پوشش می‌دهد. امسال به‌طور خاص ممکن است که قیمت طلایی جهانی بالاتر برود؛ یعنی ممکن است که نرخ بهره در آمریکا کاهش پیدا کند.

برای جمع‌بندی، انتظار داریم که طلا در یک سال آینده با فرض اینکه تحریم‌ها باقی بماند و اتفاق خاصی در فروش نفت و درآمد ارزی نیفتد، طلا حداقل 30 درصد بازدهی دهد. اگر تورم 50 درصد بیشتر شود، قیمت دلار هم با آن همگام خواهد شد و حدود 40 تا 50 درصد هم بیشتر خواهد شد و طلا هم همین‌قدر بالاتر خواهد رفت. این پیش‌بینی حداقلی از بازدهی طلا در یک سال آینده است.