پیش‌بینی تئوریک قیمت دلار با نظریه برابری قدرت خرید

به نقل از تیم تحلیل اینوستو، برای اینکه بتوان پیش‌بینی تئوریک قیمت دلار با نظریه برابر قدرت خرید انجام داد، باید در ابتدا توضیح ساده‌ای از این نظریه را بدانید:

قیمت تئوریک دلار در یکسال بعد برابر است با قیمت دلار فعلی ضرب در مابه‌التفاوت تورم ایران و آمریکا

برای مثال، اگر در حال حاضر قیمت دلار ۶۰۰۰۰ تومان باشد و فرض کنیم تورم سال بعد در ایران ۵۰ درصد ‌‌و در آمریکا ۵ درصد باشد، باید ۴۵ درصد به قیمت دلار در ایران اضافه شود.

دلیل این نظریه این است که:

فرض کنید دلار همین حالا ۶۰۰۰۰ تومان بماند؛ حال اگر الآن کسی که مالک یک آپارتمان ۶۰ متری در منطقه متوسط تهران باشد (البته آپارتمان یک مثال است و می‌توان به هر دارایی متأثر از تورم نسبت داد)، الآن قیمت آپارتمان او حدود ۶ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود.

حالا فرض کنیم سال بعد تورم در ایران ۵۰ درصد و تورم امریکا نزدیک به صفر باشد؛ اما قیمت دلار در ایران روی ۶۰۰۰۰ تومان نگه‌داشته شود، آن‌وقت دیگر برای مثال قیمت ملک متری ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد و این فرد با فروش ملک خود ۹ میلیارد تومان معادل، ۱۵۰ هزار دلار پول خواهد داشت. بعد فرض کنید باز قیمت دلار در ایران روی ۶۰۰۰۰ ثابت بماند و باز هم سال بعد تورم 50 درصد داشته باشیم؛ آنگاه ثروت دلاری فرد بالای ۲۰۰ هزار دلار می‌شود که با آن می‌توان در دوبی و حتی کشورهای اروپایی آپارتمان خرید که پول اجاره‌ای که فرد می‌گیرد، حتی با لحاظ مالیات، از ایران بیشتر خواهد شد. طبیعی است که از یکجایی به بعد این افراد دارایی خود را می‌فروشد و در خارج از کشور دارایی‌هایی را خریداری می‌کند.
این تقاضا، خرید دلار را در ایران افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا قیمت دلار در ایران افزایش پیدا کند و نرخ‌ها رو متعادل می‌کند؛ یعنی دلار به حدی بالا می‌رود تا دوباره به سطح تعادلی قبلی برگردد.

این یک مثال ساده (در مثل مناقشه نیست) از یک نظریه مهم اقتصادی است که بیان می‌کند تا برای جلوگیری از تضعیف پول ملی باید « تورم» را کنترل کنیم. تا وقتی تورم بالاست، این چرخه ادامه خواهد داشت. به همه سال‌های قبل نگاه کنید، می‌بینید این نظریه چقدر درست کار می‌کند.