رشد دلار نیما باز هم محرک رشد بورس می شود؟

یکشنبه این هفته حراج سکه های بانک مرکزی در حالی آغاز می شود که قیمت دلار در بازار آزاد از 59000 تومان عبور کرد. همچنین با اعلام آمار کم خودروهای وارداتی جدید، موج دیگری از افزایش قیمت در بازار خودرو هم شروع شد؛ به طوریکه به گزارش بورس ،24  قیمت برخی از خودروهای مدل 2017 از سقف تاریخی خود عبور کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مطابق گزارش رسمی بانک‌های پذیرفته شده در بورس، بخش اعظم اوراق سپرده جدید صرف تبدیل سپرده با نرخ پایین‌تر و افزایش هزینه مالی بانک‌ها و در نتیجه رشد پایه پولی شده است. چشم انداز رشد تورم در سال آتی باعث شده تا از همین الآن تمایل به پوشش ریسک تورم از طریق خرید دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش یافته است.  در حال حاضر با توجه به رکود 3.5 ساله حاکم بر شاخص سهام از نظر تئوریک، بازار سهام ارزان‌ترین بازار در بین بازارهای دیگر است و اگر واقعاَ سیستم جدید مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه اجرایی شود، می‌تواند پذیرای ورود پول و رشد خاصی باشد.

با توجه به فاصله زیاد دلار نیما و دلار آزاد، یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این بازار تعدیل نرخ دلار نیما است. معمولاَ وقتی دلار آزاد و نیما به محدوده اختلاف 50 درصدی رسیده‌اند، شاهد تعدیل نرخ دلار نیما و رشد بورس بوده‌ایم (نظیر رشد 50 درصدی سال 1401و یا قبلتر در سال 1397) و از این نظر چون به نظر می‌رسد که نرخ دلار نیما رشد و تعدیل تجربه کند، زمینه برای یک رشد فراهم است.